summer3.jpg - 23.94 کیلو بایت

 

  

summer2.jpg - 31.40 کیلو بایت

اردی‌بهشت بود. توی یکی از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ایستاده بودیم که «عینکو» به بغل و کوله بر دوش آمد. «زهرا فخرایی»، نویسنده و تصویرگر و عروسک‌ساز بوشهری، را می‌گویم؛ دختری سبزه‌رو و عینکی که اولین کتابش توی دستش بود و آمده بود تا با یکی از مدیر هنری‌های معروف درباره‌ی تصویرگری‌هایش گپ بزند. از لهجه‌ی نرم و خُلقِ خوب زهرا خوشم آمد و بعد هم که دیدم شروع کرده به ساختن عروسک! 

مطالعه بیشتر...

من همیشه تعجب می‌کنم از اینکه ما آدم‌ها فرض می‌کنیم خیلی بزرگ هستیم . اگر شما به آدمی که کنار یک درخت یا ساختمان یا شهر ایستاده نگاه کنید خیلی کوچک به نظر می‌رسد. من هرگز آگاهانه اقدام به نقاشی کشیدن از این زاویه نکرده‌ام اما گمان می‌کنیم اغلب مردم را در نقاشی‌هایم کوچک می‌کشم. این تنها راهی هست که نقاشی به سمت من می‌آید.

مطالعه بیشتر...

«زبان تصویر» احتیاجی به ترجمه ندارد. اما ادبیات را باید از فارسی به یک زبان دوم ترجمه کرد و آن وقت ارائه داد. در این تبدیل و ترجمه یک سری از زیبایی‌ها و ظرایف زبان از بین می‌رود. ما چند مترجم فارسی به انگلیسی خوب داریم که بتواند ظرایف زبان فارسی را به یک زبان دیگر منتقل کند؟ اما وقتی شما یک تصویر داشته باشید و آن را به هر کسی در هر جای دنیا نشان بدهید، آن را متوجه می‌شود؛ چون تصویر نیازی به ترجمه ندارد. «تصویر» زبان جهانی مشترک دارد، اما ادبیات چنین زبان مشترکی ندارد.

مطالعه بیشتر...

تصویرگری بر دلالت‌های مضمونی و روایی تأکید دارد و رسانه‌ای است جهت انعقاد مفهوم و پیامی خاص برای مخاطبی خاص. در تصویرگری برای -او- مفید بودن از اهمیت بالایی برخوردار است و علم به این که چگونه با او رفتار کنی هر چه بالاتر و وسیع‌تر باشد نتایج سازنده‌تری را در برخواهد داشت. در صورتی که در نقاشی -من- یک هنرمند مهم و پیش‌برنده است و اساساَ یک نقاش هیچ وظیفه‌ای در قبال مخاطب و انتقال پیامی خاص ندارد. زمان در نزد یک نقاش با یک تصویرگر دو تعریف کاملاً متفاوت دارد. چون زیبایی‌شناسی و عناصر تصویری در تصویرگری در خدمت مخاطب و تأمین نیازهای اوست با زیبایی شناسی در نقاشی به کلی فرق می‌کند. دیگر این که چون چاپ و تکنولوژی‌های مربوط به صنعت چاپ به مدد تصویرگر و تصویرگری می‌آیند و اثر تصویرگر در تیراژ مختلف تکثیر می‌شود قواعد ساخت تصویر و تأثیراتش در اجتماع با نقاشی فرق می‌کند و موارد زیادی که تعریف و کارکردهای این دو مدیا را از یکدیگر متمایز می‌سازد.

مطالعه بیشتر...

دوست دارید یک ستاره برایتان از آسمان بگیرم؟ سوالم را جور دیگری می‌پرسم! دوست دارید یک شب که همه خوابند و شما پشت پنجره‌ی اتاقتان نشسته‌اید و به آسمان و ستاره‌هایش زل زده‌اید، یواشکی دست دراز کنید و یک ستاره از توی آسمان بگیرید؟ اصلا نه، خودش تالاپی بیافتد توی آستینتان؟

مطالعه بیشتر...

در سراسر دنیا هنرمندان کمی هستند که در چند زمینه‌ی هنری توانایی و خلاقیت داشته باشند. به خاطر همین است که "شان تن" نویسنده، تصویرگر، انیماتور و طراح صحنه‌ی تئاتر یک استثنا محسوب می‌شود. شان تصویرسازی را با مطبوعات کودک و نوجوان شروع کرد و خیلی زود به خاطر تصویرسازی کتاب‌های علمی- تخیلی و ترسناک که با موضوعات تاریخی- سیاسی- اجتماعی سوررئال برابری می‌کند، مشهور شد؛ کتاب‌هایی مثل "خرگوش ها"، "درخت قرمز" و کتاب تصویری و بدون متن "ورود" که به زبان‌های مختلف ترجمه و مورد علاقه‌ی خوانندگان در سنین مختلف قرار گرفت. شان تن تا به حال بیش از 40 جایزه‌ی ادبی و هنری را در کارنامه‌ی هنری خود ثبت و بیش از 18کتاب نوشته و تصویرسازی کرده است. شان علاوه بر این‌ها طراحی اولیه‌ی شخصیت‌های " هورتون صدایی می‌شنود." و " وال- ای " محصول شرکت پیکسار را انجام داده است.

این هنرمند استرالیایی به­خاطر کتاب پژوهشی " ادبیات کودک و بزرگ‌سال در جامع‌ترین مفهوم" در سال 2011 برنده‌ی جایزه‌ی آسترید لیندگرن و به خاطر انیمیشن "شی گمشده" (the lost thing) برنده‌ی جایزه­ی اسکار شده است.

مطالعه بیشتر...

این دنیای قهوه ای و سبز، دنیای پاتریشیا متولا است. تصویرگر اسپانیانی که با ساده ترین خطوط و اشکال، تصاویر دوست داشتنی خلق می کند. تصاویر خالی از پیچیدگی های رنگی یا مفهومی با تکنیک های مدادرنگی و آبرنگ که تنها از حرکت و ضربه های قلمو شکل می گیرند. تصاویری که حتی بدون وجود متن یا کلمه قصه گو هستند و داستانی را برای مخاطب شرح می دهند.

مطالعه بیشتر...