summer3.jpg - 23.94 کیلو بایت

 

  

summer2.jpg - 31.40 کیلو بایت

چاپ شده در نشریه‌ی کوله‌پشتی، ضمیمه‌ی روزنامه‌ي شهروند

تصویرگر: حمید حاجی‌میرزایی

 

تابستان که می‌شود ساک‌ها و حوله‌های حمام اتوماتیک‌وار می‌چسبند زیر بغل و افرادی که زیادی خلاقیت دارند از هرجایی برای شیرجه رفتن و شنا کردن استفاده می‌کنند: استخرهای شنا، پارک‌های آبی، حوضچه‌های آب گرم، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دریاها، گودال‌های حاصل از بارش باران، لگن‌های توی حیاط یا گوشه‌ی حمام، سینک ظرف‌شویی، حوض توی حیاط و... غافل از این که همین آب، بیماری‌های زیادی را به وجود می‌آورد.

عکس‌العمل دسته‌جمعی حضار: «آب؟ بیماری؟ نه بابا!»

پاسخ ما به شما این است:‌ «بله بابا!» حالا درست است که چپ و راست کلر و مواد ضدعفونی‌کننده می‌ریزند توی آب استخرها، اما تابستان‌ها درصد شیوع بیماری‌های پوستی ناشی از شنا افزایش چشم‌گیری دارد.

 

بیماری؟ چه بیماری‌هایی؟

طبق آمار شیرجه‌های زده شده و زیرآبی‌های رفته، بیماری‌های ناشی از شنا چندین مورد گزارش شده: انواع حساسیت‌های پوستی، عفونت‌های قارچی، ناراحتی معده به ویژه زخم معده، ناراحتی‌های گوش به ویژه عفونت قسمت میانی گوش و... البته تکان خوردن مغز در اثر زیرآبی رفتن‌های زیاد، و آبکی شدن دماغ و گوش، تبدیل شدن به آکواریوم در اثر خوردن آب خوشمزه‌ی استخر و تنبلی بعد از شنا کردن، 18ساعت خواب در طول روز و پیدا کردن اشتهای یک دایناسور... از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

 

تفریحات آبی و آدم‌های با استعداد

همه‌ی آدم‌ها استعداد مریض شدن دارند. هر کسی تلاش بیش‌تری بکند و چرکولک‌تر باشد، سریع‌تر بیمار می‌شود. اما کودکان و زنان و افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند (مثلا قبلا شیمی‌درمانی شده‌اند) زودتر از بقیه دچار این بیماری‌ها می‌شوند.

 

کلک میکروب‌ها برای بیمار کردن شما

میکروب‌ها از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. چشم، گوش، دهان، بینی ساده‌ترین راه‌هایی هستند که به میکروب‌ها اجازه می‌دهند ما را بیمار کنند. برای این کار یک راه حل ساده وجود دارد. بهداشت فردی‌تان را رعایت کنید و آب استخر که خوردنی نیست. پس آن را قورت ندهید و حتما از گیره‌ی بینی و گوشی‌ها و عینک‌های مخصوص شنا استفاده کنید و الکی از خودتان آلرژی نشان ندهید.

 

وسایل جانبی شنا

مایو، حوله و دمپایی تنها وسیله‌های لازم برای شنا کردن نیستند. شما برای این کار به وسیله‌های دیگری هم نیاز دارید. برای این که بعد از شنا و تفریح سلامت بمانید زورتان نیاید که از این وسایل استفاده کنید:

کرم ضد آفتاب که ضد آب هم باشد، مرطوب کننده‌ی لب، کلاه لبه‌دار بزرگ (اگر از استخرهای سر باز استفاده می‌کنید) اسپری ضدآفتاب برای موها، پماد برای جوش‌ها

 

بعد از شنا

بعد از شنا اگر شبیه سرخ‌پوست‌ها شدید تعجب نکنید. آفتاب سوختگی یکی از مشکلاتی‌ست که برای اکثر آدم‌ها اتفاق می‌افتد. خدای‌تان را شکر کنید که فقط آفتاب‌سوخته می‌شوید و موهای‌تان خشک یا سفید نمی‌شود. چون این اتفاقات هم ممکن است بعد از شنا کردن بیفتد. تازه ممکن است به یک دشت کوچک قارچ تبدیل بشوید. پوست به خاطر تماس زیاد با لباس شنا، خیس و سفید و متورم می‌شود و همین باعث می‌شود آب و هوای‌تان برای رشد‌ قارچ‌ها مثل قارچ کف پا مساعد شود. البته زخم‌ها و ساییدگی‌های ناشی از برخورد با کناره‌های سخت استخر یا تخته‌سنگ‌ها هم در این بیماری تاثیر دارد.

پس همیشه باید بعد از شنا کردن دوش بگیرید و فکر نکنید همین که ده ساعت توی آب بودید خیلی تمیز هستید! کجا تمیز هستید؟ تازه بوی استخر هم می‌دهید، پیف!

 

کجا شنا کنیم؟

هر جایی برای شیرجه زدن، زیرآبی رفتن، آب‌بازی کردن مناسب نیست. یک استخر خوب و سالم چند ویژگی دارد:

  1. اگر آب استخر تمیز باشد، باید خط‌های کف استخر را ببنید.
  2. کاشی‌های استخر نباید چسبناک و لغزنده باشند. اگر باشد احتمال دماغی بودن و... زیاد است.
  3. نفس‌های عمیق بکشید. اگر بوی ناخوشایندی به دماغ‌تان خورد به همه مشکوک شوید! البته اگر بو شدید باشد، باید به آب استخر شک کنید، نه به کسی!
  4. اگر تشنه‌تان شد از یک بطری آب معدنی تشنگی‌تان را رفع کنید. آب استخر که خوردنی‌نیست!
  5. بهداشت فردی‌تان را رعایت کنید. اگر هرکسی بهداشت فردی‌اش را رعایت کند، استخر آلوده و کسی بیمار نمی‌شود.