summer3.jpg - 23.94 کیلو بایت

 

  

summer2.jpg - 31.40 کیلو بایت

چاپ شده در نشریه‌ي کوله‌پشتی، ضمیمه‌ی روزنامه‌ی شهروند

 

تصویرگری از حمید حاجی‌میرزایی

 

هر چند وقت یک بار چیزی مد می‌شود. مانتوهای رنگی، عینک‌های کايوچویی، پوشیدن کتانی‌های مارک. حتی تکه کلام‌ها و اصطلاحات، رفتارها و ... هم مد می‌شود. این روزها هم مد شده همه‌ی آدم از کوچک و بزرگ بک شمشیر سامورایی نامریی داشته و بی‌اعصاب باشند. با کوچک‌ترین اتفاقی شمشیر سامورایی‌شان را در می‌آورند و «هایو هی» کنان می‌زنند طرف مقابل‌شان را از وسط نصف می‌کنند. بعد هم ایش ویش می‌کنند و عذاب وجدان می‌گیرند که چرا خشم‌شان را کنترل نکردند و چرا بی‌دلیل یا با دلیل عصبانی شدند؟

 

خشمگین شدن طبیعی‌ست

احساس خشم یک احساس طبیعی‌ست. اما این‌که مثل جنگجوها و سامورایی‌ها یک‌سره خشمگین باشید و دندان‌های‌تان را به اطرافیان نشان بدهید، اصلا طبیعی نیست. این جور وقت‌ها باید خودتان را کنترل کنید. الکی هم در هوا فوت نکنید که این حرف‌ها تکراری شده. تکراری هم که شده باشد، کم‌تر کسی پیدا می‌شود که وقت عصبانیت خودش را کنترل کند.

هر کسی ممکن است در موقعیت‌های ناراحت‌کننده‌ای قرار بگیرد و خشمگین شود. اما موظف است راه‌های کنترل خشم را یاد بگیرد و به اعصباش مسلط شود. این مهارتی‌ست که همه ندارند و کم‌تر کسی هم به آن اهمیت می‌دهد.

پنج راه زیر شاید تکراری به نظر برسند اما می‌توانید از آن‌ها برای کنترل خشم و عصبانیت‌تان استفاده کنید.

 

بندری بزنید.

اشتباه نکنید. این بندری نه آن بندری لان نان است، نه این یکی بندری. یک نوع دیگری‌ست که هدف محکم‌تری پشتش نهفته است. وقتی عصبانی می شوید بخش زیادی از فشار پشت گردن، شانه‌ها و بالا تنه‌تان جمع می‌شود. لرزاندن شانه‌ها به شما کمک می‌کند تا بخش زیادی از این فشار تخیله شود و فرم‌ بدن‌تان که منقبض شده، به حالت عادی برگردد. نفش عمیق بکشید و سعی کنید از نیروی خشم‌تان برای بندری زدن استفاده کنید.

 

هوای آزار را ببلعید.

برای این کار هم کافی‌ست برای قدم زدن بیرون بروید. گاهی نفس کشیدن در هوای آزاد یا دور شدن از موقعیت خشم، به شما کمک می‌کند تا عصبانیت‌تان را کنترل کنید. با پیاده‌روی گردش خون‌تان بالا می‌رود و خون کافی به مغزتان می‌رسد و فکرتان بازتر می‌شود.

 

ورق پاره پوره کنید.

حالا جوگیر نشوید. سعی کنید برای این کار از کاغذها و روزنامه‌های باطله استفاده کنید. این کار حواس شما را از موضوع پرت می‌کند.

 

بنویسید.

نوشتن یکی از سالم‌ترین راه‌هایی‌ست که می‌توانید عصبانیت و خشم‌تان را با آن کنترل کنید. حتی اگر عادت به نوشتن نداشته باشید، ناراحتی‌هایتان را روی کاغذ بنویسید.

 

نفس عمیق بکشید.

زورتان نیاید. نفس کشیدن که دیگر کاری ندارد. این کار حال‌تان را خیلی بهتر می‌کند.